Landschapsfotografie: praktijk tips

In deze tutorial wil ik jullie een aantal (belangrijke) praktijk tips meegeven. Nee, dit keer niet over compositie of instellingen maar over randzaken die er wel vaak toe doen. Ik zal proberen dit puntsgewijs aan te geven.

Batterijen
Een camera draait en werkt nu eenmaal op batterijen. Een aantal belangrijke tips als het fotografie zijn als volgt:

  • Ga altijd op pad met opgeladen batterijen. Het liefst eentje voor de camera en een reserve.
  • Haal bij thuiskomst de batterijen altijd uit de camera. Net zoals gewone batterijen kunnen ook camera batterijen gaan lekken.
  • Hou er rekening met de temperatuur buiten. Bij wamrte gaan batterijen eerder lekken. Bij kou zijn ze eerder leeg. Daarom moet je ook altijd een reserve batterij bij hebben.

Geheugenkaarten
Foto's worden altijd opgeslagen op een geheugenkaart. Tenzij je camera koppelt met een computer of tablet (bedraad).
Geheugenkaartjes gaan korter mee dan je camerabody. En ongemerkt gebruik je de geheugenkaartjes al jaren. Meestal kan je dan storingen krijgen. Neem daarom altijd een reserve geheugenkaartje mee. Veel ruimte in je tas zal dit niet kosten.

Statief
Schuif na het fotograferen nooit helemaal je statief poten in. Dit heeft meerdere redenen. Een aantal punten op een rij.

  • Bij fotograferen aan de kust komt er zout op je statief. Als je na het fotograferen de poten helemaal inschuif komt het zout op plekjes waar je het nooit meer schoon krijg. Je statief slijt zodoende eerder. Gewoon kleine stukjes inschuiven zodat het net in de auto past en thuis gelijk even schoonmaken.
  • In de winter gebeurt precies hetzelfde als bij bovenste puntje van dit stukje. Daarnaast hangt het er ook vanaf of van wat soort materiaal je statief gemaakt is. Bij kou kan namelijk het materiaal gaan werken. Hierdoor functioneert niet alles goed meer. Laat thuis gewoon langzaam het statief op kamertemperatuur komen, maak het schoon en schuif daarna de pootjes in.

Schoenen
Zorg voor goede schoenen. Het liefst waterafstotend. Meestal sta je lang op je voeten of wandel je behoorlijke stukken als je gaat fotograferen. Als je thuis komt met zere, natte voeten ben je al snel je plezier kwijt van je mooie tocht 😉
Een tip is ook een paar extra sokken mee te nemen. Desnoods laat je die in de auto liggen. In de winter kunnen ze dan koud zijn maar wel droog. En er niets lekkerder, mocht je natte voeten krijgen door water, sneeuw, etc, om daarna lekker droge sokken aan te doen.

Droge doeken en water
Meestal ga je per auto naar een foto locatie toe. Een tip is om altijd een handdoek (het liefst twee) en een fles water mee te nemen. Mochten je spullen vies worden kan je er ergste vuil alvast verwijderen. Daarnaast kan je de tweede handdoek op je autostoel leggen. Dan wordt je auto ook niet vies 😉

Regenhoes
Een ander puntje is een regenhoes. Deze hoeven tegenwoordig niet meer groot te zijn. Stop er daarom standaard eentje in je foto tas. Altijd handig bij fotograferen van watervallen of als het opeens gaat regenen, sneeuwen, etc.

Veel plezier met maken van landschapsfoto's en het in praktijk stellen van deze tips 😉

Nieuws, tutorials en meer...

Op deze website vindt u alles wat te maken heeft met landschapsfotografie. Kom dus regelmatig terug voor laatste nieuws en uitleg...

Oh ja, ik hou van landschapsfotografie en het er over vertellen... Maar ik ben geen taalkundig wonder 😉

Vlissingen

Nu vanaf € 10,-

Bestellen

Over de schrijver:

Sander Poppe is een landschapsfotograaf uit Nederland. Hij houdt van reizen, zijn passie is om de schoonheid van het landschap te fotograferen. Sander is een autodidact. Hij heeft zijn manier van fotograferen zichzelf aangeleerd.

Meer informatie vindt u op www.sanderpoppe.com

Landschapsfoto.info
Right Menu Icon