Landschapsfotografie: watervallen tips

Het heerlijke van watervallen fotograferen is dat je het vaak ook overdag kan doen. Meestal liggen ze verscholen tussen bomen of in de bergen. Hierdoor is het licht vaak redelijk waardoor dit mogelijk is. Al blijft het soms met een strak blauwe lucht dan nog lastig. Een beetje bewolking kan dus geen kwaad 😉

Zelf hou ik wel van om watervallen te fotograferen. Ik ben sowieso graag met water bezig in mijn landschapsfoto's. Een aantal tips waar ik zelf rekening mee hou als ik watervallen ga fotograferen.

Statief en afstandsbediening
Als ik watervallen ga fotograferen neem ik altijd mijn statief mee. Op deze manier heb ik stabiele basis om de beste compositie te kiezen.

Daarnaast neem ik altijd een afstandsbediening mee. Want het leuke van water fotograferen is dat je kan werken met langere sluitertijden. En dan is het van belang dat de camera niet beweegt zodat je geen onscherpe foto's krijgt.

ninglinspo

Polariser en ND Soft Grad filters
Zonder Polariser ga ik niet op pad naar een waterval. Mocht ik deze vergeten zijn, keer zelfs het liefst om een andere keer terug te komen. Met een Polariser kan ik namelijk spiegelingen in het water tegen gaan. Daarnaast kan ik de contrasten versterken. De stenen, mos en bladeren in de buurt zijn meestal met dauw of druppels bedekt. Met een polariser kan je dit extra contrast geven wat ten goede komt van de foto.

Daarnaast gebruik ik vaak ND Soft Grad filters. Meestal komt er toch wel wat daglicht terecht in bovenste gedeelte van de foto. Dit kan komen doordat het bladerdak niet 100% dicht is of er zijlicht komt van bijvoorbeeld een bergrand. Dit kan je dan corrigeren met een ND Soft Grad filter.

DSC03895

Filterdoekjes
Het is meestal erg vochtig bij een waterval. Zorg er daarom voor dat je genoeg filterdoekjes bij je heb om je filters en camera regelmatig even droog te wrijven. Doe je dit niet, dan kan het eindresultaat hierdoor beïnvloedt worden.

Regenhoes
Soms spettert de waterval extreem. Zorg er daarom altijd voor dat je regenhoes voor je camera bij je heb en je apparatuur dus kan beschermen.

DSC07829

Goede schoenen of laarzen
Dit klinkt niet echt gerelateerd aan fotografie maar is zeker van belang. Het kan er soms glad zijn rondom een waterval door het vocht. Of voor de compositie moet je net in het water staan. Zorg er voor dat je stevig en stabiel staat dit werkt voor jezelf prettiger. Als je zelf prettig voelt levert dit meestal betere foto's op!

Regenjas
Om zelf niet doordrenkt te raken van nattigheid (en je hierdoor misschien wel verkouden of ziek raakt) is het handig om een regenjas bij je hebben!

Veel succes met fotograferen van watervallen!

Nieuws, tutorials en meer...

Op deze website vindt u alles wat te maken heeft met landschapsfotografie. Kom dus regelmatig terug voor laatste nieuws en uitleg...

Oh ja, ik hou van landschapsfotografie en het er over vertellen... Maar ik ben geen taalkundig wonder 😉

Ninglinspo

Nu vanaf € 10,-

Bestellen
Over de schrijver:

Sander Poppe is een landschapsfotograaf uit Nederland. Hij houdt van reizen, zijn passie is om de schoonheid van het landschap te fotograferen. Sander is een autodidact. Hij heeft zijn manier van fotograferen zichzelf aangeleerd.

Meer informatie vindt u op www.sanderpoppe.com

Landschapsfoto.info